„Csak a tiszta, átlátható cégszerkezet és szabályrendszer adhat garanciát arra, hogy egy kereskedelmi hálózat hosszú távon sikeres legyen.” – fejti ki Juhász Attila, a Piramis Építőház Kft. ügyvezető igazgatója, az újHÁZ Centrum igazgatósági elnöke. Úgy látja, a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően prosperáló építőanyag-forgalmazás számára az alapanyag árak növekedéséből fakadó áremelkedés jelenthet belátható időn belül veszélyt.
Egységben az erő. Nyugati – elsősorban osztrák mintára – ezt ismerte fel az az öt győri építőanyag-kereskedő, aki 1997-ben létrehozta a mára piacvezetővé vált újHÁZ Centrum építőanyag-kereskedelmi hálózatot, aminek az Új Ház Építőanyag Nagykereskedelmi Zrt. ad cégjogi keretet.
„A 25 évvel ezelőtti összefogást létrehozók arra jöttek rá, hogy csak úgy vehetik fel a versenyt a rendszerváltozás idején megjelent multinacionális barkácsáruházakkal szemben, ha összefognak és egy alulról szerveződő hálózatott létrehozva, a beszerzési potenciáljukat összeadva egyesítik az erejüket. Így jött létre a ma már 80 (minden jelentősebb városban, megyeszékhelyen jelen lévő) kereskedést összefogó építőanyag-kereskedelmi hálózat” – magyarázza Juhász Attila a Piramis Építőház Kft. ügyvezető igazgatója, egyben az újHÁZ Centrumot üzemeltető Új Ház Építőanyag Nagykereskedelmi Zrt. igazgatósági elnöke is.
A modell hatékonyságát jelzi, hogy például Ausztriában, már elenyésző az olyan, hagyományos értelemben vett önálló építőanyag-kereskedők száma, amelyek nem tagjai valamilyen értékesítési hálózatnak. Sőt, az igazán meghatározó árbevételű építőanyag-kereskedők már Magyarországon is jellemzően valamilyen csoport tagjai. További előny, hogy egy külföldi gyártó magyarországi piacra lépésekor inkább egy kereskedelmi hálózattal köt üzletet, mintha egyenként keresne magának forgalmazó partnereket.
A cégvezető szerint az újHÁZ Centrum sikerének az is fontos eleme, hogy tagjainak döntő többsége családi vállalkozás, ahol az elkötelezett tulajdonosok a saját kereskedéseiket építve, a jövő generációnak is működő, versenyképes céget szeretnének átadni.
„Az is versenyelőny, hogy a tagkereskedéseink nagyon ismerik a helyi piacot és a piac is nagyon ismeri őket, mert az építőiparban rendkívül fontos a személyes kapcsolatokra épülő bizalom. Már csak azért is, mert például egy családi ház felújításánál vagy építésénél, Magyarországon, az emberek szeretnek mindent egy helyről beszerezni. Mivel több milliós, sőt tízmilliós beruházásról beszélünk, kulcskérdés, hogy az ügyfél minden pillanatban biztonságban érezze magát. Ugyanakkor az újHÁZ Centrum nem csak a lakossági szegmensben, hanem az ipari és a társasházi projektszférában is erős pozíciókat szerzett, ahol szintén fontos a személyes kapcsolattartás és a rugalmasság.”
Ennek alapját az újHÁZ Centrum központját jelentő Új Ház Építőanyag Nagykereskedelmi Zrt. biztosítja, amelynek a tagkereskedések a részvényesei.
„Az újHÁZ Centrum több, mint egyszerű beszerzési társulás. Olyan franchise rendszerként működik, ahol a központ a saját nevében vásárolja meg a termékeket, amit tovább értékesít az egyes kereskedések felé, így azok a piaci átlagnál jobb feltételekkel jutnak áruhoz. Az újHÁZ Centrum nem finanszírozza a tagokat, ezért a csoportban rendkívül szigorú a pénzügyi fegyelem. Ebben az is szerepet játszik, hogy a 2008-ban kirobban globális gazdasági válság - amikor a szektor nagyon sok szereplője tűnt el a körbetartozások miatt -, élesen megmutatta az ágazat legnagyobb veszélyforrását. Az egyik legnagyobb értékünknek ezért azt tartom, hogy amióta a hálózatunk működik, minden beszállítónkat napra pontosan kifizettünk. A tagjaink felől sem mutatkozhat fizetési késedelem: már néhány napos csúszás is kizárást von maga után. Ez a pénzügyi fegyelem ahhoz is hozzájárul, hogy a bankok szívesen finanszírozzák a tagjainkat, a központ pedig a közös folyószámla szerződés és bankkártya-elfogadás előnyös feltételeinek megteremtésével, sőt, a közös a villamosenergia-beszerzéssel is támogatja a munkájukat.”
Miközben erős üzleti érdek köti össze a hálózat tagjait, akik abban érdekeltek, hogy minél nagyobb tételben és így minél jobb feltételekkel szerezzék be az árualapot, a másik oldalon, minden tagkereskedés, egymás versenytársaként, önálló szereplőként jelenik meg a piacon. A mai, áruhiány jellemezte helyzetre pedig az is jellemző, hogy az ügyfelek számára olykor még az árnál is fontosabb a kiszámíthatóság. Bizalmat kelt, hogy az adott kereskedő mekkora raktárkészlettel rendelkezik és milyen gördülékeny kiszolgálást elősegítő hozzáadott szolgáltatásokat kínál a termék mellé.
Az összetartozást erősíti, hogy a 2010-es stratégiaváltást követően egységes értékesítési hálózattá alakult, a 2300 főt foglalkoztató újHÁZ Centrum nemcsak az egységes arculat megteremtésére koncentrált. Legalább ekkora energiát fektettek a közös informatikai háttér megteremtésére és arra, hogy olyan - a központ által biztosított - közös képzési rendszert alakítsanak ki, ahol a munkatársaik a szakmai alapfogások mellett az építőipar és kereskedelem új, innovatív megoldásait is megismerhetik.
„Büszkék vagyunk arra, hogy ez a kereskedőcsoport messze több, mint egy üzleti tömörülés: nagyon szoros emberi barátságok is köttettek a hálózaton belül. Amihez az Észak-Pest megyében sikeres Piramis Építőház Kft.-vel én, - arra gondolva, hogy az általam elért beszerzési kondícióknál jobbat úgysem kaphatok -, csak hosszú gondolkodási idő után, 2005-ben csatlakoztam. Később résztulajdonosa is lettem a hálózatnak, majd 2010-ben bekerültem a központ, az Új Ház Építőanyag Nagykereskedelmi Zrt. igazgatóságába, aminek 2013 óta az elnöke vagyok. Mindez életem legjobb döntése volt, amiben annak is szerepe van, hogy már az elődeim felismerték: az újHÁZ Centrum csak akkor lehet hosszú távon is sikeres, ha rendkívül tiszta és átlátható szabályrendszerrel működik. A központ feladata is egyértelmű: nem profit érdekelt, nem ott csapódik le a pénzügyi eredmény, hanem a tagkereskedésekben. Nem egy vízfejet tartunk fenn a vezérigazgató által irányított 100 fős központban, hanem egy olyan szervezetet, amely a beszerzésen túl az igazgatóság által meghatározott stratégiaalkotást, a márka- és piacépítést, valamint az oktatást és az IT támogatást biztosítja úgy, hogy mindeközben például 2022-ben a terveink szerint nagyságrendileg már 100 milliárdos építőanyag-forgalom fut át a központon keresztül.”- értékel Juhász Attila.
Aki a 8,9 milliárd nettó bevételű, 170 főt foglalkoztató a gödi telephely mellett Nagymaroson és a Dunakanyarban fiókteleppel, Budapesten projekt irodával is rendelkező Piramis Építőház Kft. tulajdonosaként is a szakma fordulópontjának tartja az építőipar számára katasztrofális helyzetet teremtő 2008-as globális válság hatásait.
„Akkor tanultam meg, hogy hát a fák nem nőnek az égig. Mert miközben a 2000-es évek elejétől folyamatosan nőtt az építőipar teljesítménye, egyik pillanatról a másikra bezuhant minden és elég erős kérdőjelek voltak bennünk, hogy miként tudjuk ezt a hatalmas kereslet csökkenést túlélni. Az is segített, hogy mi nem csak és kizárólag az új építési ingatlanokhoz szállítottunk termékeket, hanem a továbbra is igényelt felújításokra is fókuszáltunk. Akkor fogalmazódott meg bennem az, hogy a biztonságra törekedve, a költségeinket mindig szigorúan a forgalomhoz és az árbevételhez kell igazítanunk, mert csak úgy lehetünk mindig válságállóak.”
A másik stratégiai prioritásnak azt tartja, hogy az újHÁZ Centrum és a saját cége esetében is mélységesen hisz a csapatszellemben és annak alkotó erejében.
„Ahogy fejlődött a saját cégem, ott is egyre inkább eltávolodtam a napi operatív munkavégzéstől, miközben sikerült kialakítanom egy nagyon jó - nem kis részben a kezdetek óta, 25 éve együtt dolgozó - szakemberekre alapozó, egészséges szervezeti hierarchiát, amit az általam kiválasztott operatív igazgató irányít. Ha ezt annak idején nem lépem meg, saját magam lettem volna a cégem fejlődésének a korlátja.”
A covid első időszakát értékelve Juhász Attila azt mondja, 2020 tavaszán az építőanyag-kereskedelemben is felvásárlási roham indult, ami azzal is magyarázható, hogy ha valaki belekezdett egy építkezésbe, mihamarabb be is akarja fejezni azt.
„Abban az időben döbbenetes fellendülés mutatkozott, és a határainkat feszegettük a megrendelésállományokkal. A következő hónapokban már kisimult a kereslet, de hála a kormányzati ösztönző programoknak, az elmúlt években így is nagyon jó időszakot zártunk. A pozitív trend már 2012-13-tól datálódik, de a csúcspont az ágazat minden szereplőjénél egyértelműen a tavalyi év volt, amikor az otthonteremtési támogatások mellett egy új elem, az otthonfelújítási program is élénkítette a piacot.”
A szakember szerint az építőanyag kereskedelmet sújtó jelenségek közül az áremelkedés mértéke termékkörönként, termékcsoportonként eltérő. Azoknál a termékeknél, amelyek előállításához az átlagosnál több energiára van szükség, az általános inflációnál erősebb mértékben, adott esetben 20-40 százalékkal is emelkedtek az árak a tavalyi év azonos időszakához képest.
„A termékhiány kapcsán az tapasztalom, hogy a lakossági vagy akár a beruházói igény nem olyan mértékben nőtt az építőanyagok iránt, mint amiből a most tapasztalható hiány eredeztethető. Inkább arról van szó, hogy ebben a kiélezett helyzetben a kereskedők is kénytelenek a megszokottnál jobban beraktározni, hogy biztosan eleget tudjanak tenni minden megrendelésnek. De mindennek ellenére, vagy éppen azért, a 2022-es I. negyedévben még a tavalyi extra évhez képest is jelentős forgalomnövekedés mutatkozik. Még futnak a kormányzati ösztönző programok is, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy ez az év a forgalom tekintetében rendben legyen. Az is bizakodásra ad okot, hogy a lakossági ügyfeleink által befizetett előlegek, általánosságban, nagyjából dupla akkora értéket képviselnek, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A kérdés inkább az, hogy a most tapasztalható jelentős áremelkedések milyen hatással lesznek az év második felére, vagy inkább a következő évekre, amit még nem láthatunk.”
Ebben a tekintetben legfeljebb az adhat okot a bizakodásra, hogy az építőipar tehetetlenségéből adódóan, ha bejön egy áremelés, az építkezések nem állnak le azonnal.
„Mi inkább attól a veszélytől tartunk – és ennek már látjuk is a jeleit -, hogy az idei évre tervezett, már megkezdett beruházások egy részét elhalasztják a drágulás miatt. Ezért nagyon számítunk arra, hogy a kormány, az otthonteremtő és a felújítást ösztönző akciókat nem vezeti ki az év végén, hanem továbbra is fenntartja, mert erre nagyon nagy szüksége van az építőiparnak.”
A jövőkép kapcsán Juhász Attila azt mondja, az újHÁZ Centrum egyre kevésbé elégszik meg a szimpla építőanyag-kereskedelemmel. Ezért vezették be azt a már több ezer ügyfél által igénybe vett szolgáltatást, amelynek keretében az otthonfelújítási program teljes adminisztratív teendőit költségmentesen átvállalják mindazoknak, akik náluk vásárolják meg a termékeket.
Az újHÁZ Centrumos építőanyag-kereskedők - az online értékesítés erősítése mellett - olyan, jelentős mértékű fejlesztésekbe kezdtek, amelynek eredményeként már többféle szolgáltatást nyújtó építőanyag-áruházak és csempeszalonok várják az ügyfeleket, akik például lakberendezők által készített 3D-s, fotórealisztikus látványtervei alapján hozhatják meg a döntéseiket.
Érsek M. Zoltán
A teljes cikk a Figyelő oldalán itt található: https://figyelo.hu/hirek/nehezebb-idoszak-jon-az-epitoanyag-szektorban-168498/